Projektleder = Game-master!

Game-master modellen søger at bevidstgøre dig om det forhold, at hvis du vil gøre dig håb om at hjælpe en gruppe mennesker med at nå et erklæret mål, så skal du vigtigst af alt kunne hæve dig op over det der sker lige nu, og i stedet for at lade dig rive med af det der sker så kunne se, hvad der sker rent procesmæssigt: Kører vi i ring? Skændes vi? Taler vi om principper eller vil vi reelt samarbejde? Det er heroppe du skal kunne se, hvad der skal til for at få gruppen tilbage på sporet, og så dykker du ned i virkeligheden igen og påvirker deltagerne i rigtig retning.
Som game-master har du dermed minimum tre procesmæssige opgaver. 1) Kontrakten i starten af vores møde, workshop eller forsøg for at opnå enighed om målet og vejen derhen. 2) Time-out hver gang du ser behov for at intervenere i det der foregår 3) Afslutning for at trække resultaterne op og beslutte hvad der herefter skal ske.

Som projektleder er du game-master på mange niveauer på samme tid. Du er facilitator på møderne, og i hverdagen er du leder for projektgruppen; men du er også ansvarlig for projektets proces fra start til slut og endelig skal du også have et øje på forandringsdelen af projektet. Man kan også sige, at du skal lægge taktik på mange niveauer for at lykkedes som projektleder.Gamemaster

No Comments

Leave a Comment

Please be polite. We appreciate that.
Your email address will not be published and required fields are marked


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.