Hvis jeg var CEO…

Så ville jeg bede mine projektledere om helt at holde op med at indgå aftaler om projekttrekanter for i stedet sammen med bestillerne at blive super gode til at styre denne her ‘projektdiamant’.

Diamanten skaber gennemsigtighed, så alle involverede kan træffe gode beslutninger, efterhånden som virkeligheden indhenter projektet. Jeg vil helt af med traditionel tænkning, hvor projektlederen sætter sig i førersædet med blikket stift rettet mod tid, penge og kvalitet. Jeg vil meget hellere have nogle piloter, som er sindssygt gode til at forfølge de ønskede værdier igennem virkelighedens rutchebane. Så må bestillerne og jeg ‘hælde’ tid og økonomi på flyet så længe det giver mening for forretningen – sådan har det jo altid været.

Sådan vil jeg klæde os på til den nære og fjerne fremtid!

Og grundlaget for belønning af projektlederne? Jamen det bliver jo evnen til at skabe (her er værdidelen især svær) og siden holde projektdiamanten opdateret OG indlevelsen nok til at pege på de forretningsmæssigt bedste løsninger på opståede problemer og så selvfølgelig samarbejdsevne. Faktisk, når jeg tænker mig om, ligesom alle andre medarbejdere bedømmes!

Gør som 2.300 andre. Tilmeld dig gruppen og følg blog’en her på Linkedin. Så får du automatisk mine indlæg som notifikationer.

2 Comments

Mogens Mikkelsen

about 2 år ago

Meget inspirerende :-) Jeg kan særlig godt lide meta-begreberne, der kombinerer diamantens hjørner parvist. Men projekttrekanten er ikke sådan lige at komme af med! Din CEO har den jo stadig med - faktisk har han to projekttrekanter i sin diamant. Den gamle kendte (som nu hedder cost+time+activity) og en ny, der handler om værdiskabelsen. Meget genialt!! Dette burde der skrives en hel bog om ;-)

John Ryding Olsson

about 2 år ago

Jeg er fuldstændig enig i at vi må til at styre hele business casen. Den "gamle" projekttrekant dækker jo kun omkostningssiden . I en business case må "indtægts siden" da være den mest interessante. Hvis ikke "indtægts siden" er større end omkostningerne, så er det jo en elendig business case.

Leave a Comment

Please be polite. We appreciate that.
Your email address will not be published and required fields are marked


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.